tisdag, april 04, 2006

Bakrecept

För ett tag sedan så bakade jag några smarriga vaniljbullar och jag vet att Linnea ville ha receptet på dem - så här kommer det!

Gyllengula vaniljsnurror
ca 16 st

50 g jäst för söta degar
150 g rumsvarmt smör/margarin
1 dl mjölk
3 msk strösocker
2 ägg
ca 7 dl vetemjöl

Till fyllningen:
75 g smör/margarin
1 dl florsocker
2 tsk vaniljsocker
1½ dl vaniljkräm, t ex kok-marsan

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret tillsammans med mjölken och låt blandningen bli 37 grader. Häll lite i degbunken och rör tills jästen löst upp sig. Tillsätt resten av degvätskan, socker, ägg och det mesta av mjölet. Spara ca 1 dl till utbakningen.
Arbeta ihop till en blank och smidig deg.

Fyllning: Rör samman ingredienserna
i en skål till en slät o smidig kräm.


Stjälp upp degen på mjölat bakbord. (Nej, den ska inte jäsa något innan dess...) Kavla ut den till en rektangulär platta. Bred på fyllningen och rulla ihop. Skär rullen i ca 16 bitar och lägg dem i pappersformar på en bakplåt. Låt jäsa under bakduk i ca 50 min.
Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen ca 8 min.

Låt bullarna svalna och pudra över florsocker vid serveringen!
Dessa är dock opudrade...

Andra bloggar om: , ,

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jippi - det blir nog bak av dessa i helgen. Tack så mycket för receptet! I eftermiddag ska jag göra min favorit-citronpaj. mums :)

Anonym sa...

Blev JÄTTE GLAD när jag hittade receptet på dina vanilj bullar. men när jag kom in på din Blogg så var allt i gult, såg inget från D du skrev. Ändra färgen så blir många GLADARE.!!!! Kram på dig Dalarna!!!!!

Aurix sa...

Låter charmigt.. Får testas här i hemmet!

Bakrecept sa...

Tackar för bakreceptet!
Fin blogg förresten.